Weinig mensen zullen twijfelen aan deze stelling, toch worden scholen -onze leerkrachten én onze kinderen!- louter afgerekend op de leerprestaties. De schoolinspectie ‘hijgt in hun nek’ en eist verantwoording in cijfers, statistieken, ontwikkelplannen en rapporten… 

Chronische stress bedreigt niet alleen de gezondheid van volwassenen, ook onze kinderen leven in een complexe, snelle en drukke tijd vol zintuiglijke prikkels, informatie-overload en prestatiedwang. Leerkrachten die al langer voor de klas staan signaleren de negatieve gevolgen daarvan zoals de toename van onrustig gedrag, concentratieproblemen, slaapproblemen, faalangst en piekeren.

Leerkrachten ervaren zelf ook de gevolgen van de veeleisende tijd en -cultuur waarin zij leven en werken. Onderwijspersoneel kent het hoogste percentage burn-out klachten!! Zij hebben gekozen voor hun beroep omdat ze affiniteit hebben met kinderen en een positieve bijdrage willen leveren aan hun ontwikkeling en welzijn. Scholen worden in hoge mate onder druk gezet om het beste uit hun leerlingen te halen (lees: hun leerprestaties te optimaliseren), maar paradoxaal genoeg krijgen zij daar steeds minder de ruimte voor. Aandacht in les vorm voor het welbevinden van kind en leerkracht lijkt compleet afwezig. Zoals een directeur het deze week verwoordde: ”er is nauwelijks meer tijd voor een half uurtje tekenles of handvaardigheid, laat staan dat er structureel tijd is voor meer ontspannen creatieve activiteiten”.

Een gelukkig of tevreden mens presteert beter; dat geldt ook voor kinderen.

In het bedrijfsleven dringt dit besef inmiddels gelukkig door en er wordt steeds meer aandacht voor gevraagd. Mindfulness én meer contact met de natuur spelen daarin een belangrijke rol. Dat komt omdat Mindfulness werkt. De afgelopen 30 jaar is er wetenschappelijk onderzoek verricht naar het effect van aandachttraining met zeer positieve resultaten.

Speciaal voor kinderen in de leeftijd van 5 t/m 19 jaar is een 8-weekse training ontwikkeld: ‘Aandacht werkt!’ en ik ben in opleiding om deze training te gaan geven. Eline Snel, die deze kindertraining heeft ontwikkeld, werkt onder meer samen met de universiteit van Nijmegen en het Trimbos instituut in onderzoek naar de effectiviteit van deze training. Net als bij volwassen zijn bij kinderen de effecten van aandachttraining:

  • Verhoging van de concentratie en betere leerprestaties
  • Toenemende vaardigheid om met emoties, frustraties, pijn en stress om te gaan waardoor ze beter in hun vel komen te zitten
  • Opvallende toename in de mogelijkheid tot ontspannen van zowel lichaam als geest (minder piekeren)
  • Meer energie, balans en plezier in het leven
  • Meer verantwoordelijkheid voor zichzelf, de ander en de leefomgeving

Laten we niet achterblijven in ons Onderwijs. Als de belangrijkste taak is om het beste uit kinderen te halen, begin dan met aandacht voor hun welbevinden en dat van hun leerkrachten!!

 

Wie lekker in zijn/haar vel zit presteert beter. Dat geldt ook voor kinderen!

2 gedachten over “Wie lekker in zijn/haar vel zit presteert beter. Dat geldt ook voor kinderen!

  • 10 mei 2017 om 20:25
    Permalink

    Els, wat een geweldige tekst en je verwoordt precies wat er aan de hand is.
    Super dat er zo’n opleiding is en dat jij deze volgt.

    Ik hoop dat je snel een aantal kindertjes kan gaan leren hoe ze zichzelf beter in hun velletje kunnen krijgen.
    En daarbij medewerking van de scholen mag gaan krijgen.

    Ik wens je heel veel succes en blijf je volgen.
    Wie weet ga ik je nadoen 😋

    Beantwoorden
    • 10 mei 2017 om 21:19
      Permalink

      Dank Thea, aan mijn motivatie zal het niet liggen!

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *